Heilige koeien en een eigen geit - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu Heilige koeien en een eigen geit - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu

Heilige koeien en een eigen geit

Blijf op de hoogte en volg Eva Charlotte

11 November 2012 | Nepal, Kathmandu

Zo! We zijn weer terug in de bewoonde wereld na een paar dagen in de prachtige natuur! En heel veel belevenissen rijker.

De eerste 5 dagen zijn we in Kathmandu gebleven. We hebben van Barrat een taalcursus gekregen en hebben elke dag heerlijk gegeten in een van de vele eettentjes in Kathmandu! Er lopen overal hippies rond, en veel tenten hebben dan ook een Bob Marley uitstraling, heerlijk!
We hebben in Kathmandu de Swayambhunath/apentempel gezien. Eerst een hele lange steile trap omhoog maar het uitzicht was heel mooi! En overal liepen apen die probeerde iets uit je tas of zakken te halen. Op de weg er naar toe liepen we onze pas geleerde woordjes te stampen en het hele dorp hielp ons met de uitspraak.
Del Bhaat (Nepalees rijstgerecht) hadden Yoyce en ik besteld en dat moest gegeten worden met de rechter hand.
Overal zat rijst en curry maar het was heel lekker.

De zesde dag vertrokken we naar Barabhise, een kleine stad ten westen van Kathmandu ongeveer 4 uur rijden. Geheel in traditie, in een lokale bus waar de bagage en mensen op het dak zitten.
We gaan hier hikking doen en raften!
De rit ernaar toe was hobbelig, maar zo af en toe tussen de bomen waren witte besneeuwde toppen van de Himalaya te zien!
Onderweg veel dorpjes waar kindjes zwaaide, dementen met een strooien bezem het erf aan vegen en de bus de heilige koeien ontweek.
Mijn kamermaatje voelde zich de tweede avond niet lekker en ging niet mee avond eten. Later vond ik haar trillend/bevend/niet aanspreekbaar. Barrat gebeld en hij heeft ons naar het ziekenhuis gebracht. Om een lang verhaal kort te maken heb ik in Nepal ook mijn nachtdienstje gedraaid. In Nepal moet iedereen zelf voor een 'persoonlijke wacht' zorgen. Na een nacht aan glucose infuus werd ze ontslagen. Ik heb mijn ogen uitkeken in dat ziekenhuis. Gammele bedjes, een oude verfpot die gebruikt voor als naaldencontainer, afvalbak en overgeef bak tegelijk..
Ik heb af en toe ingrepen als ik ergens echt niet mee eens was. Gelukkig is ze nu weer beter!
Na een mooie lange wandeling kwamen we aan op de laatste slaapplek in Barabhise. Linnen tenten die overkapt waren met een constructie. Hele mooie plek midden in de natuur, langs een hard stromende rivier(s nachts lekker vaak naar toilet)
De volgende dag zijn we raftend terug naar Kathmandu gegaan! Onze raft zat nog vast tussen 2 rotsen waardoor we er alle 5 uitmoesten via een glibberige rots. Van de guide moesten we, wanneer de raft weer in beweging kwam, er direct inspringen anders was het telaat . Een hele belevenis.

3 dagen geleden zijn we aangekomen in Pokhara na een bus reis van 7,5 uur!! Ook deze busrit was prachtig, Nepal is echt een super mooi land. Langs de rijstvelden, bamboe bomen en watervallen.
We hebben in Pokhara mooie wandeling gemaakt, gedeelte van de poonhill trekking en de zonsopgang geprobeerd te zien maar door bewolking helaas niet gelukt. Ook al was het uitzicht nog steeds mooi.
Vandaag geparaglyde!!! Met een instructor en een parachute van een berg af rennen, en dan heel lang door de lucht zweven. Was echt super leuk en mooi om van boven af de bergen, landschap, het meer en huisjes te zien op 1800 meter hoogte!
Vanmiddag nog met 5 man scootertje gereden door Pokhara, heel chaotisch natuurlijk maar later reden we door mooie slingerwegen de bergen op.

In de groep wordt ik al zuster Eva genoemt omdat aantal mensen al naar dokter zijn geweest en met een zak pillen terug kwamen maar niet wisten wat het was. Ik heb hier dus mijn eigen spreekuur.

Nog ander leuk nieuws, ik ga een geitje kopen! Deze verzorg ik dan (en neem ik mee met wandelen haha) deze 3 maanden en daarna geef ik het aan het gastgezin als dank. Barrat zei dat ze daar erg blij mee zullen zijn omdat een geit productief is voor een familie.
Nu mijn volgende actie is een inzamel plan. Iedereen kan voor een willigkeurig bedrag een naam insturen en het geld zal naar stichting Veldwerk gaan. (De organisatie waar ik nu voor werk)
Het geld zal gestopt worden in projecten die zij nu doen. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en de geit! De naam zal ik samen met het gastgezin uitkiezen.
Vind je het leuk om te helpen dan kan je een naam insturen naar evavlieshout@hotmail.com
Het bedrag naar rekening nummer: 9228252 tnv EC van Lieshout onder vermelding van: Geit

Vandaag laatste avondmaal als groep want vanaf morgen begint het echte werk.
Ik zal dan in mijn gastgezin verblijven en waarschijnlijk geen verbinding of wifi heb. Het volgende verslag duurt waarschijnlijk nog 2 weken.

Vanaf morgen is het festival van 5 dagen wat ik dus lokaal ga vieren bij mijn gastgezin. Dat schijnt echt heel bijzonder te zijn!

Namaste!! _/\_ (Het handgebaar wat er bij hoort, beide handpalmen tegen elkaar aan)

  • 11 November 2012 - 18:59

    Mirthe:

    He Eef! Super vet om te horen! Met het geld doneer je dan mee aan de geit? Leuk! Kus

  • 11 November 2012 - 19:07

    Henk Van LIeshout:

    Mooi Eva, al deze mooie verhalen, ik ga er vanuit dat je veel meer gaat beleven, en dan is het hier maar saai,
    elke dag het rondje rond de kerk, nee dan vlieg jij er maar mooi daar en doe je je rugzak vol voor de rest
    van je leven. Ook namens de jongens en Lina, veel belevenissen en laat het hier horen, ik blijf je volgen.
    Groeten Henk.

  • 12 November 2012 - 10:26

    Anneroos:

    Hee eev!!
    Echt geweldig joh, wat je allemaal meemaakt! Zuster Eva, jaja je hebt het of niet he ;) Super goed!! En je foto"s zijn echt heel erg mooi.
    liefs, xxxxxxxx roos

  • 12 November 2012 - 17:16

    Boudewijn:

    ha die eef,
    oh oh. Wat zit jij daar goed. mooi om te horen dat je het naar je zin hebt. ik zal een leuke naam bedenken!
    succes met het echte werk binnenkort!
    je broertje

  • 13 November 2012 - 15:13

    Marleede Wolf@hotmail.nl:

    joehoe!!!!
    Hoe staat het leven daar in je eigen huiskamer annex slaapkamer?
    met open ramen, hard matras/plank maar wat een mooi uitzicht!
    hopelijk is het nu minder bewoltr als dat ik daar verbleef en heb je mogelijk helder weer!
    met de kippen op stok s avonds naar bed en als het even licht wordt hoor je alles en iedereen tot leven komen!
    Wij hebben gisteren avond de laatste meeting van het team gehad.
    Puntjes op de I mbt. bagage, medische spullen mee, vervoer, verblijf kosten besproken.
    Voor ons belangrijk: wij komen zaterdag de 8e naar Salang en werken dan zondag 9e en 10e.
    Dinsdag de 11e VRIJ ,wo. en dond. werken......Vrijdag een grote evaluatie, met trainers. heatlh workers, Pam , en dan blijf ik natuurlijk een paar nachten bij jou!
    Ik heb een reservering voor ons beiden in het Shreeban Resort.:) (ik zal proberen niet te snurken)
    Ben heel benieuwd naar het festival van drie dagen in heel nepal!
    geniet ervan!! Super trots ben ik op je! Je M.

  • 13 November 2012 - 15:23

    Marleen:

    Lieve Eva,

    Hier even een berichtje van Oma, die met je meeleeft en idere dag natuurlijk iets wilt horen over jouw
    belevenissen.
    het gaat jou goed begreep ik van Rene en Marleen , het geitjes verhaal vond ik wel erg grappig,
    daarom heb ik via Marleen een kleine geld bedrag gegeven . voor het goede doel.
    zal nog nadenken over een naam....
    Ik vind het fijn dat je dit werk doet, geniet van alle indrukken en mensen.
    Maak mooie fot's voor mij als je terug bent, lieve groeten, Wil

  • 15 November 2012 - 13:40

    Tim:

    Hey schat,

    Wat een goed verhaal weer! Ik ben erg benieuwd hoe je het werk gaat vinden in het 'ziekenhuis' daar! Ik ben druk bezig geld in te zamelen hier op kantoor en we komen met een gezamenlijke naar voor de geit ;-)
    Heel veel succes daar en hopelijk spreken we elkaar snel weer!

    T.

  • 19 November 2012 - 15:34

    Karin Van Rijn:

    Hey Eva
    wat een ontzettend leuk idee van dat geitje!! Stuur je een foto van hem op?Prachtig reisverhaal heb je geschreven!We zijn dan ook reuze benieuwd naar je ervaringen in het "echte"ziekenhuis van stichting Veldwerk. Hou je goed en groet, Karin en Piet.

  • 20 November 2012 - 08:58

    Kitty:

    Hoi Eva, wat een mooie belevenissen zeg, lijkt me prachtig om daar te zijn. Nou we gaan een naam voor de geit bedenken en we zullen het mooie werk van jullie daar steunen. Geniet er van, wij volgen je!! Liefs, Kitty en Peter.

  • 21 November 2012 - 13:43

    Julia:

    Hey stoerert!
    Leuk om je updates te lezen! Volgende zal waarschijnlijk pas aan het eind van deze maand komen ofzo..
    Erg benieuwd hoe je werk daar is en of je al mensen hebt kunnen helpen. En natuurlijk hoe het met jou en de geit gaat, of je gastgezin leuk is en of slapen boven een koeienstal lekker warm is :). Hier same old same old ;), dus blijf nog maar even lekker daar en geniet ervan.
    kus aan je geitje haha! Ju

  • 22 November 2012 - 13:54

    Caroline:

    Hi zuster Eva,

    Klinkt weer goed allemaal. Ik vind die geit een strak plan, kan je mooi gebruiken als pakezel haha.
    Jammer dat je zo afgesneden bent van de rest van de wereld want deze updates zijn altijd weer vermakelijk. ik zal maar voor je duimen dat jij niet in het ziekenhuis komt.

    xx zuster Caroline


  • 07 December 2012 - 16:48

    Myriam Van Lieshout:

    Heeeeej nichtje,
    Beetje late reactie, maar wat ziet het er bijzonder uit!, Met uitzicht over de Himalaya!
    En wat doe je daar veel indrukken op, Eef!
    Raak je al een beetje gewent aan de lucht zo boven de dieren slapen en de ijle lucht zo hoog in de bergen.
    Hier hebben we ons eerste sneeuwpartij al weer gehad.
    Hopelijk slaap je goed op zo'n hard bed en in de kou?
    Nou meisje, nog een fijne tijd ook voor Marleen en liefs, Myriam en Rien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva Charlotte

Hoi hoi! Ik ben Eva, 21 jaar, woon samen met mijn vriend in Amsterdam en ben net afgestudeerd verpleegkundige! :) Na het afronden van deze studie heb ik besloten om naar Nepal te gaan. Een periode om mijn horizon te verbreden en natuurlijk om nog even te genieten voordat het echte werkende leven gaat beginnen. Via mijn moeder, die haar eigen stichting heeft waarmee zij vrijwilligerswerk doet in Nepal (HandenvoorTanden), kwam ik bij cross-borders (www.cross-borders.info ) terecht en met deze organisatie ga ik als vrijwilliger aan het werk in Nepal. Ik ben werkzaam in het dorpje Dhading wat 3 uur lopen (!!) ligt van de hoofdstad Kathmandu. Er zijn in dit dorp vijf healthposten/veldhospitalen waar Nepalese healthworkers werken. Deze zal ik zal helpen, ondersteunen en kennis bijbrengen de periode dat ik er ben. Ik heb onwijs veel zin in dit fantastische avontuur! Een verbreding, ervaring maar vooral ook verademing om een tijd niet in de westerse mentaliteit en welvaart te leven.

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 8009

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 02 Februari 2012

Nepal, Dhading

Landen bezocht: