Keep on smiling, because it costs nothing - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu Keep on smiling, because it costs nothing - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu

Keep on smiling, because it costs nothing

Blijf op de hoogte en volg Eva Charlotte

11 Januari 2013 | Nepal, Kathmandu

Terug uit national park Chitwan, echt super gaaf! Veel gedaan in 4 dagen tijd. Kano gevaren, krokodillen gezien, olifanten gewassen, jeep safari gereden; cultuur show en een olifanten safari waarbij ik 4 neushoorns heb gezien! Echt onwijs mooie grote beesten, met een vreemde huid. We konden heel dichtbij komen op de achter kant van een olifant ik denk dat we op 5 meter afstand stonden. Chitwan heeft een heel ander landschap dan de rest van Nepal. Weinig berg, je ziet ook mensen fietsen, jungle en een stukje warmer.

NYE in Pokhara!!
`The place to be´ om het nieuwe westerse (het nepalese nieuwe jaar is in april) nieuwe jaar in te luiden volgens velen. Daar gingen we , na ons verblijf in Chitwan door naar Pokhara. Aangekomen daar was de hoofdstraat helemaal versierd met tibitaanse vlaggetjes, tafels, kraampjes, eetstandjes en heel veel mensen. `S avonds langs verschillende kroegen geweest, was erg leuk. Zoals van te voren voorspeld gingen alle kroegen wel rond 2.00 dicht, want dan is het al lang bedtijd voor de Nepalezen. Wij moesten een plek zien te vinden om tot zonsopgang onze tijd te doden. We waren namelijk op het briljante idee gekomen om 2013 in te luiden met een zonsopgang bij Sangragot. Gelukkig vonden een plek met kampvuur! Helaas was de zonsopgang een tegenvaller, veel te veel wolken. Maar het idee was leuk!
Terug gekomen op mijn plek begon ik weer met werken. Leuk om te zien dat elke Nepalees die je tegen komt wel Happy new year zegt.


Ik weet niet hoe de Nepalezen het doen, maar ze doen het. De meest arme mensen, uit de laagste kasten, die het hardst werken, ze begroeten je vriendelijk, vragen wat je gaat doen hoe het gaat en waar je vandaan komt. De meeste mensen zijn zo arm maar zo vrolijk! Sommige leven in een huisje met 8 mensen, waar een open vuurtje in het midden van de kamer/slaapplek ze warm houdt. Ze lachen met elkaar,weten alles van elkaar en delen van alles met elkaar.
Ze werken hele dagen op het veld, gras snijden, graan oogsten, zware maanden met inhoud verslepen met een band over hun voorhoofd.. En dan nog als ze een rijke westerling zien lopen, deze zo vriendelijk en warm begroeten met hun sikkel in de hand of in het speciale klosje hout op de rug. Dat geeft mij echt een vertrouwd en `thuis gevoel´ in dit verre land wat niets weg heeft van Nederland.

Keep on smilling!! :)

  • 11 Januari 2013 - 16:08

    Tim:

    Wauw, wat een mooi verhaal weer! Wat lijkt me die safari tof zeg, heel erg mooi om al die dieren te zien:D
    Leuk dat je oud en nieuw in Pokhara hebt gevierd, lijkt me een erg mooie ervaring om daar O&N te vieren. En waarschijnlijk ook beter weer, in NL wat het maar een natte bedoeling op 31 dec.
    Erg bijzonder om te lezen dat de Nepalezen zo vriendelijk zijn ondanks dat ze het niet ruim hebben. Ben onder de indruk van die mensen.

    Heel veel succes de komende tijd met de huisbezoeken en geniet nog van het mooie land.

    Tot over 20 daagjes ;)

    :D

  • 11 Januari 2013 - 20:13

    Boudewijn:

    Hè Eef.
    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt.
    Geniet nog even van je laatste tijd alweer!
    We missen je wel!
    Boudewijn

  • 14 Januari 2013 - 09:15

    Bianca:

    Lieve Eva,

    Wat een geweldige tijd voor jou daar! En wat bijzonder dat je zo veel van de mensen daar meemaakt en meekrijgt. Je leeft echt mét hen. Zo heel anders dan een toerist. Ik hoop dat je de laatste weken mooi kunt afsluiten. Je hebt in elk geval al een heel groot pakket aan mooie herinneringen voor straks als je weer bij ons in Nederland bent. Geniet nog goed van deze laatste tijd, dit zal echt omvliegen!! Wij vinden het in elk geval ook wel erg fijn om je straks weer in levende lijve te zien! We missen je hoor! Veel liefs van ons uit Enschede, An Be Iv en Emiel

  • 15 Januari 2013 - 09:15

    Marleen:

    wat een prachtig kort verhaal over hoe jij de gemiddelde nepalees ziet en kent. Altijd vrolijk ondanks
    de schamele bezittingen. Zijn zij niet rijker als wij hier?
    Hoop dat je met de laaste werkdagen nog een paar zaken goed kan afwikkelen.
    Zeker met jouw verslagen , evaluaties en laatste gesprekken nog veel werk en succes gewenst.
    Als je kunt maak nog een paar mooie foto s van mijn bijna geadopteerde, ( derde ) dochter.
    Je weet wel.
    We zijn allen aan het aftellen voor je thuiskomst , we zullen er zijn op Schiphol!

  • 18 Januari 2013 - 13:06

    Julia:

    Mooi :)! En goeie message, want ik heb het glimlachend gelezen ;) See you soon,x.

  • 27 Januari 2013 - 10:23

    Kaerin Grace:

    Ik ben je verslagen aan het doorlezen en vind ze prachtig Eva!
    Je beschrijft zo levendig hoe je alles ervaart, en beschrijft het leven daar op een manier die me diep raakt.
    Wat een schitterende ervaring ( inside en outside) heb jij daar ( bijna) gehad.
    Dank je wel voor het delen, en een goede thuiskomst gewenst! Zal wel vreemd zijn om weer in Nederland terug te komen. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva Charlotte

Hoi hoi! Ik ben Eva, 21 jaar, woon samen met mijn vriend in Amsterdam en ben net afgestudeerd verpleegkundige! :) Na het afronden van deze studie heb ik besloten om naar Nepal te gaan. Een periode om mijn horizon te verbreden en natuurlijk om nog even te genieten voordat het echte werkende leven gaat beginnen. Via mijn moeder, die haar eigen stichting heeft waarmee zij vrijwilligerswerk doet in Nepal (HandenvoorTanden), kwam ik bij cross-borders (www.cross-borders.info ) terecht en met deze organisatie ga ik als vrijwilliger aan het werk in Nepal. Ik ben werkzaam in het dorpje Dhading wat 3 uur lopen (!!) ligt van de hoofdstad Kathmandu. Er zijn in dit dorp vijf healthposten/veldhospitalen waar Nepalese healthworkers werken. Deze zal ik zal helpen, ondersteunen en kennis bijbrengen de periode dat ik er ben. Ik heb onwijs veel zin in dit fantastische avontuur! Een verbreding, ervaring maar vooral ook verademing om een tijd niet in de westerse mentaliteit en welvaart te leven.

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 7989

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 02 Februari 2012

Nepal, Dhading

Landen bezocht: