Tika's mala's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu Tika's mala's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Eva Charlotte Lieshout - WaarBenJij.nu

Tika's mala's

Blijf op de hoogte en volg Eva Charlotte

24 November 2012 | Nepal, Kathmandu

Werr terug in kathamndu! Ik zit nu aan de masala tea op een dakterras in de zon te ontbijten, even een blog update.

Na een lange steile tocht (4 uur de berg op) aangekomen bij mijn gastgezin. De jongste, Bhigee (16 jaar) stond mij op te wachten waar ik de bus uitstapte. Bhigee spreekt goed Engels en is hartstikke ambitieus. Samen lopen (lees klimmen want normale wegen hebben ze niet..) we al pratend de bergen door en vraagt hij heel schattig om het half uur of ik even wil rusten. Laatste uur onweerde het heel hard met regen, niet zo fijn hoog in de bergen.
Doorweekt aangekomen, eerst naar mijn kamer gegaan. Letterlijk boven de buffel stal!!
Gezin bestaat uit vader, moeder en 3 kinderen ( 16, 19, 23). Hele lieve mensen die alles voor je willen doen.

Zo nu en dan maakt Willem (zo heb ik een van de buffels onder mij genoemd) vreemde geluiden. Ik ben serieus de eerste nacht met m'n hoofdlampje naar beneden gelopen om te kijken of hij niet stikte maar dit was niet het geval.

Het leven boven m'n stal is goed. Zo nu en dan een vleugje buffel stront maar daar raak je aan gewent. De bedden zijn hard, omdat er geen matras is maar slechts een rietenmatje en gelukkig extra deken dat functioneert als matras. Maar wat zeur ik nou..?! Door mijn raampje (zonder glas, enkel een gordijntje =koud 's nachts!) 24/7 uitzicht op de Himalaya! Ongelofelijk mooi!

De vele powercuts begin ik ook te slim af te zijn. Na een paar keer mijn hoofdlampje vergeten te zijn, geleerd nooit zonder deze weg te gaan. Ongeveer 3 keer op een dag valt het stroom uit, overal. En dan is het echt pikkedonker! De sterren zijn dan echt in overvloed en zelfs de milkyway is te zien!

De Del Bhaat die Aamaa (moeders des huize) maakt is echt het allerlekkerste! Elke avond del Bhaat in verschillende samenstellingen. En 's ochtend varieert het ontbijt. De woonkamer is in een van steen, hout en klei achtige substantie naast de stallen. Een ruimte ongeveer 7 bij 3m (kan metertje meer of minder zijn) waar een stoof in de hoek staat waar het eten op wordt klaar gemaakt. Het houten plafond is helemaal zwart geblakerd.
We eten zittend in kleermakers op een rieten matje op de grond.

Alle mannen (en sommige vrouwen) hebben hier een vies tbc hoestje. Dat roggeld, hoest en spuugt van 5.00 's ochtends tot laat in de avond.
Ik vrees dat dit niet zal wennen..


Tihar festival was de eerste 4 dagen van mijn aankomst (goed gepland!) Een festival waarbij elke dag een dier wordt geëerd. Eerste dag de kraai, dan hond, de koe en als laatste de mens. Deze krijgen op 'hun' dag een Tika (stip op het voorhoofd) mala (bloemenkrans om de nek) en rijst en bloem blaadjes in de haren. Best grappig om op de dag van de hond alle honden met tika's en mala's op straat te zien! Op de laatste dag kreeg ik ook Tika, mala en rijst in het haar. Vanaf dat moment ben je verenigd met de familie en wordt ik vanaf nu ook 'sister' genoemd in de familie.

Eerste week op de werkplek gehad. Alleen nog mee gekeken, om niet meteen een indruk te wekken dat ik alles wil veranderen. Al wel veel dingen gezien die anders kunnen! Zoals de gesteriliseerde materialen open en bloot naast de wasbak...
De healthposten zien er schoon uit en het zijn mooie gebouwen. Elke healthpost hangt vol met fearapeal posters.
Afgelopen dinsdag Engelse les gegeven aan alle Health care workers (9 totaal) die verzameld waren op een plek. Er is een duidelijk verschil in niveau tussen de verschillende health care workers. De meeste hebben een opleiding van 13 maanden gehad.
Nicole verblijft ook in dit district, zij is sociaal verpleegkundige en samen zullen we proberen homevisits (thuiszorg) op te zetten. Daar naast zal ik mij ook bezig houden met het bewust maken van het belang van steriliseren en proberen de wondzorg te verbeteren. Hoe dat allemaal gaat worden vormgegeven moet ik nog even over nadenken. Wel zijn er 2 members van Veldwerk die goed helpen en meedenken. Zij zijn beide Nepalees en dienen ook vaak als tolk.
Er wordt hier gestrooooid met medicijnen.. Hopelijk valt daar ook iets in te veranderen.

Wel naar om de kindjes uit de laagste kaste te zien, die zo vies zijn, stinken, en bijna geen kleren aan hebben. Ook in Kathmandu lopen heel veel lijmsnuivende jongetjes rond die aan je armen trekken en bedelen om eten of geld..
Mijn grote vriend (zie foto) komt ook uit de laagste kaste, vies maar heel lief!

De dagen zijn kort, werktijden van 10.00-16.00 en om 1800 is het hartstikke donker.

Dit weekend in Kathmandu samen met een groepje. Ook alvast een pre Bday party vieren, omdat ik volgend weekend op mijn berg blijf tijdens mijn verjaardag.

Nog steeds geen geitje, Barrat is druk aan het zoeken naar een baby geitje, dat wordt vervolgd.

Ik drink mijn masala tea nog even lekker op (wat naar pepernoten smaakt) en ga dan even lekker shoppen in Kathmandu!

Namasté!

  • 24 November 2012 - 07:46

    Marleen:

    Hoi Eef,
    bedankt voor je uitgebreide verslag, heerlijk om te lezen, goed beschreven.

    wat een indrukken heb jij almeegemaakt!Weer kippenvel als ik het lees!
    dat geroggel van die mensen went inderdaaad nooit ik heb begrepen dat het kan komen van het kauwen op een
    soort tabaksplant.Verslavend natuurlijk en tegen de honger bedoelt!
    Acg en al die kinderen uit de laagste kasten , ontroerend.
    leuke foto s ,je bent aardig gekleurd daar hoog in de bergen!
    Je hebt twee goede doelen op een lijstje staan: wondverzorging en de thuiszorg opstellen.
    wat een doelen zeg! Even iets anders dan een dagdienst in het AMC .Voor nu maak er feestelijk dag van,
    je verjaardag alvast vieren! Super.
    Tot mails hopelijk vandaag tot skypes. xxx

  • 24 November 2012 - 08:37

    Annemieke:

    Heer eev!! Heb weer met een grote glimlach je verhaal gelezen wat maak je veel mee daar!! En die kindjes.... Schatjes!!!
    Je hebt zeker goede doelen die je op wil pakken ben zo benieuwd hoe dit uitpakt wens je alvast veel suc6. En een fijn weekend ik zal een herfsttheetje drinken op je verjaardag hihi!
    Veel liefs en knuffels van de kids ga ze nu even je foto's laten zien xx mieke

  • 24 November 2012 - 11:19

    Tong:

    Hoi Eef, wat een verslag. klinkt allemaal super spannend en mooi. Dat buffel verhaal komt me heel bekend voor :P ben super jaloers op het mooie uitzicht wat je daar hebt ! geniet van je weekend in Kathmandu ! ben nu al benieuwd naar je volgende verslag :)

    Groetjes, Tong

  • 24 November 2012 - 17:03

    Anne:

    Hee Eef,

    Ik volg je hoor;) klinkt alsof je het goed hebt. Daar ben ik blij om en ik ben zelfs een beetje jaloers, haha!
    Leuk dat je al ziet dat je iets kan betekenen daar.
    Een fijne verjaardag alvast en ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Groetjes, Anne (en Maarten)

  • 24 November 2012 - 21:20

    Marije:

    Hey Eef,

    Wat super leuk om je te kunnen volgen zo! En wat een mega leuke dingen maak je mee, een ware belevenis. Die arme kleine kindjes daar, dat lijkt me wel lastig als je dat ziet. Dan boffen wij hier maar in Nederland. Evi klampt zich nu ook aan mij vast als ze zwarte piet of sinterklaas ziet, haha iets heel anders dus.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag. Alvast een hele fijne verjaardag.

    Liefs Marije
    Kus van Evi

  • 25 November 2012 - 17:32

    Wil De Wolf:

    hallo lieve Eef.
    ik zit nu op de Kraanvoggellaan en we gaan zometeen lekker eten. boerenkool ik weet niet of ik je de ogen uisteek met die boeren kool maar zo te horen eet jij daar ook gezond en goed!
    maar ik wil je nog maals even feliciteren met je verjaardag want ik weet niet of ik de 2e December het kan doen maar alvast...
    leuk al die verslagen die ik heb gelezen met marleen. Prachtige foto s.
    en leuk om te lezen dat je zoveel contact hebtmet anderen.het is maar geod dat je verslagen maakt want je hebt nu al zoveel beleeft!.
    Dus er komt nog heel veel bij.
    Je kadoo komt eraan, het reist met internet mee via de ING ,naar je banksaldo.
    je kunt het best gebruiken daar.
    lieve schat tot de volgende keer als ik weer kan mee schrijven........
    Een hele dikke knuffel van Oma.

  • 26 November 2012 - 16:05

    Manon:

    Eef,

    Wat super leuk om dit weer allemaal te lezen! Stiekem toch wel een beetje jaloers ;-)

    Heel veel plezier nog met alle uitdagingen en ervaringen!

    Liefs

  • 26 November 2012 - 18:24

    Tim:

    Hee schat,

    Wat een goed verhaal weer :-) goed om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt daar. Ik zal deze week nog even een oproep doen aan iedereen om een naam voor je geitje te bedenken en je te sponsoren.
    Succes de komende weken bij je gastgezin en werkze!

    Zet hem op!

    Tim.

  • 27 November 2012 - 10:22

    Anneroos:

    Eeeeeeev. Echt SUPER wat je allemaal doet!!! Very very proud of you! En alvast gefeliciteeeeeeeeeeeeerd! Wordt vast een hele bijzondere Bday!

  • 28 November 2012 - 16:15

    Julia:

    Wauw, wat een mooie foto's eev! Die kindertjes zo lief! En je uitzicht is echt spectaculair! Zou je niet even een extra deken kopen in Kathmandu? Vind het wel zielig dat je zo'n hard bed hebt! Fijn dat er een beetje engels gesproken wordt, dan kan je ook duidelijk maken wat ze misschien beter kunnen doen! Super leuk om te lezen en te zien eev! Volgens mij komt je moeder alweer bijna naar je toe? Is vast ook wel fijn, wat gezelligheid van thuis. Ik vind Gerritje een leuke naam voor een geitje, heb een kleine donatie gemaakt ;) Mis je wel al, maar geniet ervan :) x

  • 30 November 2012 - 09:39

    Marleen:

    Hoi Eva,

    Nog even en ik reis naar schiphol waar de anderen team leden ook verzamelen.
    De kist met tandheelkundig materiaal met speciaal paspoort gaat weer onder de loup.
    Altijd spannend moment , t zal wel lukken.
    Kleine kadootjes mee , voor Caroline pepernoten mee en koffie pads!
    ik zal blij zijn als ik in het vliegtuig zit , we gaan de nacht in, wellicht kan ik even slapen.

    Goed vooruitzicht jou weer te zien binnenkort,

    Namaste,

    Marleen




  • 02 December 2012 - 16:26

    Anne-Marie:

    Lieve Eva, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heel bijzonder om deze in Nepal te vieren. Het klinkt geweldig wat je daar allemaal meemaakt. Geniet ervan! groetjes Anne-Marie en family

  • 02 December 2012 - 19:14

    Petra :

    Hoi Eva,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Gek idee dat je dat nu in Nepal viert, zo te lezen maak je heel wat mee. Ik had graag het beloofde woordenboek aan je moeder meegegeven, maar helaas de boekhandel heeft drie pogingen gedaan, maar dat boek is nooit aangekomen. Ik hoop dat je het zonder boek ook redt! Maak er nog een fijne tijd van!

    Liefs Petra en familie

  • 05 December 2012 - 20:26

    Esther:

    Hey Eva,

    Goed om te horen dat alles zo goed gaat en wat een mooie foto's ook!!! Hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad. En blijf vooral verhalen posten, ze zijn echt heel leuk om te lezen! :)

    Groetjes,
    Esther

  • 09 December 2012 - 21:36

    Kitty:

    Hoi Eva, nog gefeliciteerd hè. Leuk om je verslag te lezen, je schrijft erg leuk, ik zie je zo al liggen boven die buffels. Zet 'm op met je mooie werk dat je van plan bent !!
    groetjes, Kitty en Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva Charlotte

Hoi hoi! Ik ben Eva, 21 jaar, woon samen met mijn vriend in Amsterdam en ben net afgestudeerd verpleegkundige! :) Na het afronden van deze studie heb ik besloten om naar Nepal te gaan. Een periode om mijn horizon te verbreden en natuurlijk om nog even te genieten voordat het echte werkende leven gaat beginnen. Via mijn moeder, die haar eigen stichting heeft waarmee zij vrijwilligerswerk doet in Nepal (HandenvoorTanden), kwam ik bij cross-borders (www.cross-borders.info ) terecht en met deze organisatie ga ik als vrijwilliger aan het werk in Nepal. Ik ben werkzaam in het dorpje Dhading wat 3 uur lopen (!!) ligt van de hoofdstad Kathmandu. Er zijn in dit dorp vijf healthposten/veldhospitalen waar Nepalese healthworkers werken. Deze zal ik zal helpen, ondersteunen en kennis bijbrengen de periode dat ik er ben. Ik heb onwijs veel zin in dit fantastische avontuur! Een verbreding, ervaring maar vooral ook verademing om een tijd niet in de westerse mentaliteit en welvaart te leven.

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 7987

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 02 Februari 2012

Nepal, Dhading

Landen bezocht: